Catalan English Spanish

Hi ha 64 convidats/des i cap membre en línia

Rutes per Mont-ral

Neteja de tardor a la Vall del riu Glorieta (Alcover - Mont-ral)

amb Fundación Biodiversidad i Decathlon   Després d’un estiu amb molta gent, tornem a...

LA RIBA I MONT-RAL EN DEFENSA DEL RIU BRUGENT

Municipis i entitats de la Conca i l'Alt Camp s'organitzen per preservar el...

L'Antic Cami Mont-ral a Alcover

Avui m'he passejat una estoneta per un vell camí. El que anava de Mont-ral a Alcover. Avui...

XVI CAMINADA PEL MASSÍS DE LES MUNTANYES DE PRADES

L'Associació d'Amics de les Muntanyes de Prades, radicada a Mont-ral, organitza per 16è any...

Diptic sensibilització dirigida als Boletaires

L'Ajuntament de Mont-ral amb la col·laboració dels establiments de Restauració i hoteleria del...

Junts pel riu Brugent

El Brugent és un riu impressionant. Ple de racons màgics i gorgs d’aigües turquesa de gran...

Excursió - neteja al riu Brugent.

Farena al Toll de l'Olla Aquest diumenge farem una petita excursió de Farena fins el Toll de...

Verdors primaverals a la capçalera del Glorieta

La Primavera ja esta en el seu màxim esplendor a les nostres contrades, un autèntic cop d'aire...

Neteja de tardor a la Vall del riu Glorieta (Alcover - Mont-ral)

LA RIBA I MONT-RAL EN DEFENSA DEL RIU BRUGENT

L'Antic Cami Mont-ral a Alcover

XVI CAMINADA PEL MASSÍS DE LES MUNTANYES DE PRADES

Diptic sensibilització dirigida als Boletaires

Junts pel riu Brugent

Excursió - neteja al riu Brugent.

Verdors primaverals a la capçalera del Glorieta

Farena-Riu Brugent-Refugi de La Cabrera-Mas d'en Plana-L'Esqueix-Pí Tort-Farena

Farena-Riu

Farena-Riu1

Farena-Riu3

Aquesta volta no es del tot circular com podreu comprovar, però te una sèrie d’al·licients que fa que tingui aquesta forma. Sortim de Farena pel Camí de Nulles, marcat amb senyals blanques i verdes, per passar a continuació pel Molí d'en Fort. Passem la passera del Riu, i per l'altre banda passem pel davant del Molí del Borrós. Tornem a passar una passera per creuar el riu i així anem a tocar el Molí del Cristi i mes avall el del Pó. Seguirem per la mateixa vessant per trobar-nos la Font de Fontanilles i creuar a continuació l'aiguabarreig del Riu Sec. Continuem avall i creuem el riu, ara a gual, per anar a un altre molí en runes, el del Castlà. Per un bonic sender continuem riu avall. Seguidament el sender s’interna per un barranc afluent del Brugent, el de La Comallonga. El creuarem i ens enfilarem per un antic camí que ens dura a l'agrupació de masos de Cabrera, terme de Mont-ral. Farem cap a una pista i per ella anirem a visitar el Mas d'en Blai, ara Refugi de La Cabrera. Si volem podem fer un refresc o un àpat i si no, podem acostar-nos a la Font de Dalt, uns metres mes enllà. Tornem per la pista per on hem arribat i passat bastants metres mes endavant del Mas Gran, i superar un sirga que tanca el camí, trobarem un sender que baixa directament a La Font de La Jana. Un altre traguet d'aigua i seguim per un sender que ens portar al Mas d'en Plana. Passem per la seva era i ens dirigim per la pista d'accés i per ella davallem quasi a tocar el riu. En el trak podreu observar una equivocació, dons he anat i tornat pel sender dels avencs, que utilitzen bàsicament els que fan la ruta del Brogit de La Vall. Aquí, quasi a la vora del riu hem d'agafar un tram curt de pista que de seguida es converteix en un sender. A partir d'aquí hem d'anar amb una mica de cura, dons haurem de passar blocs de roques i passos una mica estrets. No es massa perillós, però es pot prendre malt si ensopeguem. Ara anem riu amunt i el sender te una bifurcació. El de la dreta va directament al Toll de l'Esqueix i el de l'esquerra s'enfila uns metres mes amunt i fa cap a l'altre banda del Toll. Si ens hi fixem podem veure unes fites que creuen el riu. Indiquen la ruta per pujar al Pinetell per l'Escletxa. Jo he continuat riu amunt pel recent reobert camí del riu. Per ell he tornat al mateix camí d'anada. He repetit aquest trajecte a l’inrevés fins quasi l'aiguabarreig del Riu Sec. Aquí he pujat pel Camí que be del Pinetell. I molt aviat l'he deixat per pujar per un dels camins que connectaven Pinetell amb Farena. Mes endavant el camí s'uneix amb els Camí dels Molins i per ell he arribat a Farena. Es una volta per fer en una matinal de no massa dificultat. El Riu Brugent li don molt d'encant a la volta. El recent reobert camí del Riu, entre el Toll de l'Esqueix i el Barranc de La Comallonga, es un dels trams mes bonics del riu i que ha estat perdut des de quasi el mateix moment de la riuada del 94. Es un plaer poder, dons, tornar a caminar per ell. La visita a Cabrera val la pena per que la gent que porta el Refugi de La Cabrera, el Jesús i la Yolanda son molt simpàtics i acollidors. Si estan oberts,(reobren aquesta Setmana Santa del 2014) os faran bon tracte. Disculpeu alguna errada com la que ja esmentat. Ara per ara no tinc els medis i si els tingues encara no els domino per fer les rectificacions del trak. També m’he adonat que Wikiloc no admet mes de 25 waipoints. Potser n’havia fet mes de 50 entre llocs d’interès i bifurcacions i cruïlles. En l’original el tinc així, per si algú li pot interessar. He optat per no posar-ne cap en aquesta edició.

Farena-Riu2

Llegeix més...

Mont-ral per la capselera del Glorieta

capseleradelGlorie1

Volta matinal amb sortida i arribada a Mon-ral per la capselera del Glorieta. Volta sencilla que ens permetra de gaudir de bones vistes i algun que altre raconet amb encant. Des del mateix punt de partida, la Plaça de la Vila, ja es pot veure una panoràmica de la capselera del Glorieta i una part del Camp de Tarragona fins el mar. Despres de creuar el Barranc de La Font de l'Om, el que mes tributa al Glorieta, uns quans metres mes avall, a la dreta surt un camí que ens durà a la mateixa Nevera del Mas de Muster. A continuació pasarem pel llogaret de l'Aixàviga, com diem aquí.... per anar desprès al Mas de Cisterer, el Bosquet, pujar fortament a La Foradada, i tornar a Mont-ral pel camí clàsic dels Motllats.

wikiloghttp://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=6045796

capseleradelGlorie2

capseleradelGloriet3

RECORREGUT D’HIVERN A MONT-RAL
DSC 0132-Mont-ral des de Punta Coroneta

Os oferim aquest recorregut hivernal perquè ofereix unes magnifiques vistes, sobre tot quan l’atmosfera es neta, des on podem veure, des de les illes de Mallorca, si estem al despuntar el dia, fins el Pirineu, que, quan esta ben nevat es fàcil de veure’l.

Necessitarem portar roba d’abric, dons el vent en aquesta zona pot ser fort i molt fred. I bon calçat. Es un circuit que el podem fer entre una hora i poc si la fem corrent, i  mig dia si volem anar tranquil·lament gaudint de la vista i entretenin-nos amb l’observació de cada indret i recó.

Sortim de Mont-ral des de la Plaça de l’Ajuntament en direcció als Motllats. Passem per les eres del Coll de Joanetes i ens enfilem pel Camí dels Motllats. Trobarem alguna marca de pintura antigua blava i vermelle (Tomb dels Motllats) i unes de noves blaves i grogues (Tomb dels Refugis).Seguirem ambdues fins el cap d’amunt dels Motllats.

Amb pocs minuts, en un revolt tancat del camí, a la nostre esquerra podem treure el cap per un mirador d’on podem contemplar una vista preciosa de Mont-ral i la Vall del Glorieta. Estem a la Punta Coroneta, i Mallorca, si es d’hora i el dia acompanya. Continuarem pel camí principal ascendint suaument i passarem per la Font del Moro. No podem confiar amb aquesta font dons es mes un aiguamoll que pas un raig permanent d’aigua. En aquest punt ens tenim que desviar per un sender a l’esquerra, deixem momentaneament les marques. Als pocs metres de seguir aquest sender ens trobem amb un altre que puja a la nostre dreta. El seguim amunt.

L’ascensió es forta fins arribar a la Foradada de Mont-ral. Es magnífic accident orogràfic visible des de molts llocs de l’entorn i que li don un caràcter especial a aquest indret.

Em tornat a trobar les marques i les seguim altre cop. El camí ens dur per la part dels cingles de llevant dels Motllats. Passarem al poc per un altre forat, aquest molt mes petit i amagat. El sender, mes que camí, puja i baixa sense cap gran desnivell per endur-nos al Portell de l’Abellera.

PB150766-Foradada de Mont-ral

Quan trobem la pista la seguirem a la dreta uns pocs metres, dons la deixarem quan tornem a trobar al poc un altre pista no tan marcada que surt a la dreta. La seguirem fins al final. Estem passant pel Plà de La Picossa. Quan arribem al final trobarem un sender que ens durà fins al límit dels cingles del nord dels Motllats. Des d’aquí podem contemplar unes vistes sobre part del nostre terme: els Masos de La Cadeneta, Mas de Feliu, Mas d’en Vert, La Vall del Brugent, La Mola de Roquerola, La Mola d’Estats, etc. I molt mes lluny podem veure el Barranc de la Baridana, part de la Conca de Barberà i les Serres que llinden com son les de Miramar, el Tossal de Sant Jordi, i el Montclar. Encara mes lluny, Montserrat, i el Pirineu al fons amb el cim emblemàtic del Canigó, aixó si, si el dia es prou clar.

PB150823-darreres llums

Anirem a la dreta seguin el cingle en direcció llevant, per tornar a Mont-ral. Baixarem pel antic Camí fent revolts pel que venim anomenar el Grau dels Motllats, camí que encara es manté ben obert, dons es un dels mes transitats pel mon excursionista, malgrat que el seu paviment estar en força  mal estat degut a l’erosió i el pas de vehicles motoritzats.

Tornarem a passar per la Font del Moro i pel mateix camí de pujada tornarem a Mont-ral.

0124

Els camins de Mont-ral

9131574

GR 7: Sender de gran recorregut; el tram de Mont-ral passa per el Barranc de la Font Fresca, Bosquet, Mont-ral i Cabrera.

PR-C 20: Sender de petit recorregut que uneix Alcover amb Mont-ral i Farena. Passa per l’ermita del Remei, les fonts del Glorieta, Mont-ral, La Cadeneta i Farena.

PR-C 25: Aquest és l’antic camí de Farena que, pujant per el Mas de Mateu, s’enfila fins a la Mola d’Estat per arribar al poblet dels Cogullons.

PR-C 19: Un altre sender de petit recorregut que surt de la Font Grossa de La Riba, segueix el riu Brugent amunt fins a Farena (tram en mal estat, degut als aiguats del 94), i d’aquí puja al llogarret de la Bartra i els Cogullons.

Camí de l’Albiol: Aquest camí travessa tot el bosc de la serra del Pou i baixa a l’Albiol després de passar per el Grau de l’estelada.

Tomb als Motllats: Itinerari que s’aconsella fer en dos dies; des de la Febró a Mont-ral i a l’inrevés resseguint tota la muntanya d’els Motllats a través dels seus cingles.

Rutes de Mont-ral a Wikiloc

Les rutes i senders de Mont-ral les, podem trobar al lloc web Wikiloc, una xarxa social per compartir experiències en aquest esport tan apassionant que podem gaudir a les nostres contrades, clica a l'imatge per accedir.wikmpnt

Escalada

esc1

La morfologia escarpada i de forts desnivells de Mont-ral, proporciona un seguit de parets verticals i agulles idònies per a la pràctica de l’escalada, d’això ja se’n van adonar, cap als anys 40, els escaladors de la zona, que feren les primeres ascensions a les agulles i parets més característiques.

Però és a la dècada del 80 que aquest esport arrela a totes les muntanyes de Prades i lògicament també a Mont-ral. Es comencen a obrir així nombrosos itineraris en els seus cingles.

Ara per ara, podem presumir de tenir més de 300 vies o itineraris diferents que solquen les parets del nostre terme i que juntament amb les altres zones de les muntanyes de Prades s’han convertit en punt de mira dels escaladors dels cinc continents.

Els principals llocs on podem escalar al municipi de Mont-ral són: el Cingle Serè (a sota mateix del poble), la Mola Roquerola i la Roca Mulnera a Farena. Si us cal més informació, al Refugi la podeu trobar.

Llegeix més...

Ruta del Glorieta, Alcover – Mont-ral.

glorirut

Situades al peu de les muntanyes de Prades, a prop de ciutats com Tarragona o Reus, es troben les viles d’Alcover i Mont-ral, comunicades per un itinerari sorprenent pel seu entorn natural privilegiat, i amb un recorregut autoguiat.

Les Fonts del Glorieta son situades sota de l’Aixàviga, petita agrupació rural que pertany a Mont-ral, considerades com el naixement del riu el qual dóna nom a la vall  i que acompanya el camí d’Alcover brollant aigua per diferents punts i formant un toll d’igües claríssimes d’una bellesa singular, que al costat d’una rica fauna i flora de pi i alzina  transporten a un món intemporal. Restes de molins paperes del s. XVIII, antics masos i capelles, o encara plena de vitalitat, la ermita del Remei i les restes de santuaris com el de les Virtuts, ens faran gaudir de la meravella d’aquesta vall.

La Ruta del Glorieta descriu un ric itinerari que va des d’Alcover a Mont-ral, estructurat com un circuit que ofereix diferents altenatives de recorregut en quant a distància i exigència física, amb uns finals de recorregut que ens donarà la possibilitat de reposar forces gaudint de la rica i variada cuina de la zona, o de productes tan típics com les ja famoses magdalenes de Mont-ral, amb més de 30 varietats diferents.

La sostenibilitat de l’entorn fa imprescindible vetllar per a la seva conservació i equilibri, per això és bàsic a l’hora de gaudir-ne, tenir cura de la fauna i flora i respectar les normes d’urbanitat.

PATRIMONI NATURAL

La transparència de les aigües i la variada comunitat animal i vegetal que habita la vall del riu Glorieta és una de les més riques de la zona d’Interès Natural de le Muntanyes de Prades. En destaca el bosc de ribera, l’alzinar litoral amb capçades espesses i les pinedes secundàries de pi blanc, i a mès altitud el pi roig. Les gèlides aigües del riu Glorieta són prou conegudes per l’espectacularitat dels seus tolls, com el Niu de l’Àliga, que rep aquest nom per la forma d’una roca que sobresurt a

Espeleologia

esp

Espeleològicament parlant, el terme de Mont-ral no es caracteritza per les seves grans cavitats. Hi ha, però, interessants coves i avencs, tant pel seu recorregut com per la seva fondària.

Aquests paratges, de tant alt interès espeleològic, s’han format a causa dels processos de carstificació que afecta els terrenys calcaris, a causa dels quals es formen grans sistemes de cavitats subterrànies.

Un dels fenòmens més importants que es coneix a Mont-ral són els Motllats. 1023 metres d’altitud, una plataforma natural de 5 km2 d’extensió, s’enlaira al mig de les muntanyes de Prades, guardant en el seu interior molts dels enigmes espeleològics que encara resten per descobrir a les nostres conrades.

En recórrer els seus cingles podem descobrir moltes d’aquestes cavitats com:

Cova de Mont-ral. 22 m de profunditat, amb un recorregut de 158 m.

Cova de la Moneda o cova dels Motllats. A 990 m d’alçària, i amb un recorregut de 165 m, és la cavitat més coneguda de l’entorn.

Cova del Cudó o cova de l’Aixàviga. Té un recorregut de 140 m i una profunditat de 27 m.

Avenc del roc de les abelles. Té una profunditat de 41 m i un recorregut de 105 m.

Avenc del doctor Español o avenc d’en Cavallé. Amb una profunditat de 60 m i un recorregut de 110 m.

Avenc de la Pipa o avenc del Fang. Té una profunditat de 18 m i un recorregut de 36 m.

Avenc del Teix. Amb una profunditat de 31 m i un recorregut de 60 m.

Avenc de la Llastra. Profunditat de 21 m i un recorregut de 16 m.

Cova Nova del Masiet i cova del Masiet. Es tracta de dues cavitats excavades en terrenys de guixos. Ambdues tenen un recorregut de prop dels 320 m. S’obren en el municipi de Farena.

Més articles...

Guia Mont-ral

guiaMont

PVP:20€

• Autor/s: López, D., Perea, E.
  • Suport: Paper
  • Número d'edició: 1
  • Enquadernació: Rústica
  • Pàgines: 295
  • Alçada i amplada: 20 x 15 cm.
  • Idioma/es: Català
  • ISBN: 978-84-15264-02-6
  • Matèria/es: Geografia, Guies
  • informació

Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessites JavaScript habilitat per veure-la.

contacteu amb nosaltres

Utilitzem cookies per millorar el nostre lloc web i la seva experiència en usar-ho. Les cookies utilitzades pel funcionament essencial del lloc ja s'han establert. Utilizamos cookies para mejorar nuestro sitio web y su experiencia al usarlo. Las cookies utilizadas por el funcionamiento esencial del lugar ya se han establecido. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.